Aktualności

Rosnący potencjał przekładni z tworzywa sztucznego

Rosnący potencjał przekładni z tworzywa sztucznego

Postępy w polimerach stworzyły plastikowe rozwiązania przekładni, które dzięki swoim właściwościom często są lepsze od przekładni stalowych.

Przekładnie z tworzyw sztucznych coraz częściej zastępują koła zębate stalowe ponieważ konstruktorzy lepiej poznają ich zalety i ograniczenia. Koła zębate mogą być wytwarzane poprzez frezowanie, dłutowanie i przeciąganie, lub w przypadku serii o dużej objętości metodą formowania wtryskowego.

Podstawowe wymagania stawiane przekładniom zębatym (definicja z Wikipedia) to:

  1. wysoka niezawodność;
  2. mała masa w stosunku do przenoszonej mocy;
  3. niskie koszty wykonania i eksploatacji;

W związku z powyższym trudno nie docenić zalet jakimi cechują się koła zębate z tworzyw sztucznych:

  • Zredukowana waga i mniejsza bezwładność dzięki niższej gęstości materiału
  • Zdolność do pochłaniania wstrząsów i drgań dzięki elastyczności materiału
  • Zredukowany hałas
  • Niski współczynnik tarcia
  • W większości przypadków nie wymagają smarowania
  • Mogą być używane w wilgotnych środowiskach i obszarach przygotowywania żywności

 Oczywiście pomimo wielu zalet, przekładnie zębate z tworzyw sztucznych posiadają również wady, do których przede wszystkim zaliczyć możemy:

  • Mniejsza nośność w porównaniu ze stalowymi kołami zębatymi o podobnych rozmiarach.
  • Formowane koła zębate nie mogą mieć takich samych wysokich tolerancji, jakie mogą mieć metalowe koła zębate.
  • Tworzywa sztuczne są mniej stabilne wymiarowo w porównaniu ze stalą, co powoduje zmiany wymiarów spowodowane warunkami temperatury i wilgotności.

Najczęstszym materiałem do wykonywania kół zębatych z tworzyw sztucznych są:

  • POM – Poliacetal
  • PA6 – Poliamid wytłaczany
  • Tekstolit

Dzięki swoim właściwościom koła zębate z tworzyw sztucznych  są coraz częściej wykorzystywane w produkcji zabawek, małego AGD, napędy wycieraczek samochodowych, produkcji robotów, a dzięki małej masie znajdują zastosowanie w produkcji zegarków, dronów czy jako elementy napędowe w hobbystycznym tworzeniu modeli samolotów lub innych urządzeń  z wbudowanym napędem. Modelarstwo stanowi dużą gałąź zastosowania kół z tworzyw sztucznych, nie można również nie docenić rosnącej popularności dronów, które zaczynają być wykorzystywane w przeróżnych dziedzinach na przeróżne sposoby, powoduje to, że popularność koła zębatego z tworzyw sztucznych z każdym rokiem będzie wzrastać.

koła z tworzywa sztucznego

Pewnym jest jednak, że przekładnie zębate z tworzyw sztucznych nigdy nie wyprą z rynku tradycyjnych przekładni stalowych, których wytrzymałość i czas eksploatacji przewyższa te z tworzywa sztucznego. Zwłaszcza w przemyśle ciężkim, gdzie w produkcji wykorzystywane są wysokie temperatury, a przekładnie zębate nie mają chwili przestoju. Docenić należy jednak fakt, że mamy alternatywę zastosowania dla jednego i drugiego typu kół zębatych.

Koła pasowe zębate

Koła pasowe zębate

Produkowane przez firmę Ergest Systems koła pasowe zębate dostępne są w wielu różnych wersjach wykonania oraz w szerokim zakresie wielkości. Jednak niezależnie od wymienionych wyżej parametrów wszystkie koła składają się z wieńca, piasty oraz tarczy lub ramion łączących wieniec z piastą. Wieniec jest cylindrycznym, zewnętrznym pierścieniem, na którym spoczywa pas zębaty przekładni. Koła pasowe zębate są elementem przekładni napędowych z pasem zębatym, służących do przeniesienia napędu oraz zmiany prędkości obrotowej w wielu maszynach i urządzeniach. Ponadto, przekładnie pasowe zębate można stosować również jako redukujące czy multiplikatory oraz przenoszące prędkość o przełożeniu 1:1. Przeniesienie momentu napędu w przekładni pasowej zębatej ma miejsce między stykającymi się zębami pasa, a zębami koła i odbywa się za pomocą sił docisku między nimi. Niezwykle istotnym jest, aby kształt powierzchni kół pasowych zębatych był odpowiednio dostosowany do rodzaju współpracującego pasa. Ponadto, szerokość koła pasowego zębatego, w celu niezawodnego działania powinna być z większa od szerokości pasa.

Koła pasowe zębate są doskonałym rozwiązaniem w sytuacji zapotrzebowania dokładnego przekazywania momentu obrotowego, czyli bez poślizgów, co nazywane jest przekładniami synchronicznymi. Pracują one o wiele ciszej od klasycznych przekładni pasowych klinowych. Co więcej, charakteryzują się także dużą wydajnością i niezawodnością, a sprawność przekładni z wykorzystaniem kół pasowych zębatych jest bardzo wysoka i sięga nawet około 98%. Duża ilość możliwości zastosowania takiego rozwiązania w różnych sektorach przemysłu sprawia, że koła zębate pasowe są coraz częściej wybierane przez producentów maszyn i urządzeń z napędem silnikowym. Z roku na rok zauważyć można znaczący wzrost zainteresowania kołami pasowymi zębatymi oraz mechanizmami z możliwością ich wykorzystania.

Identyfikacja kół pasowych zębatych odbywa się na podstawie doboru profilu zęba, podziałki, ilości zębów oraz szerokości wieńca. Profil zębów na danym wieńcu odpowiada zarysom współpracujących z nimi pasów zębatych. W zależności od typu pasa koła pasowe zębate wykonywane są w podziałce: T5, T10, AT5, AT10, HTD3M, HTD5M, HTD8M – jest to zakres frezów metrycznych. Najpopularniejsze koła stosowane do przenoszenia napędu to te o podziałce T oraz AT. Z kolei zakres frezów calowych to: koła pasowe XL,  L,  H. Wykonywane są standardowo z aluminium, ale także ze stali oraz z żeliwa i mogą występować w postaci wałków lub gotowych kół w wersji surowej (do dalszej obróbki). Ponadto, dostępne są również w wykonaniu pod tuleje Taperlock, która służy do szybkiego montażu bez dodatkowej obróbki koła.

Wszystkie produkowane przez firmę Ergest Systems koła pasowe zębate są odpowiednio wyważone statycznie. Wyważenie statyczne ma za zadanie rozmieszczenie masy koła, tak, aby jego środek ciężkości znajdował się na osi obrotu. Istnieje możliwość zastosowania mniejszych średnic kół pasowych zębatych w przypadkach bardzo dużych prędkości obrotowych i prędkości liniowych. W sytuacji, gdy przekładnia nie może przekroczyć określonej ciężkości stosuje się najczęściej koła pasowe zębate wykonane z aluminium, które są dużo lżejsze od żeliwnych i stalowych.

Mając na uwadze, jak bardzo istotne jest odpowiednie dopasowanie koła pod względem kształtu jego powierzchni do rodzaju współpracującego pasa oraz skuteczności jego działania, dbamy nie tylko o staranną jego produkcję – najwyższej jakości materiały i precyzję wykonania, ale także pomagamy naszym Klientom w doborze tego odpowiedniego pod konkretny mechanizm. Oferujemy również możliwość wykonania kół pasowych zębatych według indywidualnych preferencji Klienta – koła pasowe zębate o niestandardowych, dużych średnicach oraz o mniejszych gabarytach czy różnych wymiarach otworów do mocowania. Gwarantujemy nieograniczone możliwości konfiguracyjne, jak i zróżnicowane parametry, w zależności od potrzeb naszych Klientów.

Koła zębate

Koła zębate

Koła zębate są integralnym elementem czynnym każdej przekładni zębatej, mogą także współpracować z innymi mechanizmami, takimi jak sprzęgło zębate, tarcza zębata, pompa zębata czy listwa zębata.

Skład koła zębatego stanowią: wieniec zębaty, piasta oraz łącznik między nimi. W niektórych kołach zębatych, głownie takich o niewielkiej średnicy i małej liczbie zębów łącznik nie występuje, wtedy wieniec zębaty pełni jednoczenie rolę piasty. Koło zębate tego typu nazywane jest zębnikiem.

Kształt linii koła zębatego może być prosty, śrubowy, daszkowy oraz krzywoliniowy, w zależności od przeznaczenia. Koła zębate (definicja z Wikipedia) znajdują zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, z powodzeniem wykorzystywane są w różnorodnych mechanizmach oraz urządzeniach – w różnego typu przekładniach oraz pojazdach i maszynach, w których wprowadzenie w ruch dużego, generującego ogromne obciążenia układu, jak również niewielkiego układu o małych obciążeniach wiąże się z przeniesieniem napędu. Przeniesienie napędu w przekładni zębatej możliwe jest w momencie zazębiania się kół zębatych. Mechanika zazębiania kół zębatych polega na współpracy dwóch zębów, które podczas obrotu kół otaczając się, jednoczenie ślizgają się po sobie. Mimo, że poślizg ten jest zjawiskiem niekorzystnym, jest on niemożliwy do uniknięcia. Punkty styku zębów podczas obrotu nazywane są odcinkami przyporu. Czyste toczenie się zębów bez poślizgu występuje w bardzo wąskim zakresie i sprowadza się do jednego punktu, nazywanego punktem toczonym. Na wytrzymałość kół zębatych składa się wiele czynników, są to między innymi prędkość kół, ich wielkość, liczba zębów, intensywność pracy, przenoszona moc, przełożenia, rodzaj smarowania oraz rodzaj chłodzenia.

Aby jednak koła zębate działać mogły skutecznie i nienagannie niezwykle ważne jest precyzyjne ich wykonanie z najwyższą starannością oraz użycie do tego najlepszej jakości materiałów, stanowiących gwarancję niezawodności. Firma Ergest Systems, specjalizująca się w seryjnej i jednostkowej produkcji najwyższej jakości kół zębatych, oferuje olbrzymi ich wybór w wielu dostępnych modułach – od modułu 0,2 do modułu 8 oraz różnych szerokościach i ilościach zębów. Wykonywane przez nas koła zębate skutecznie i bezproblemowo mogą ze sobą współpracować, jak również można je z powodzeniem wykorzystywać w rozmaitych przekładniach czy także jako podzespoły służące do pozycjonowania konkretnego mechanizmu. Nasza produkcja najwyższej jakości stalowych kół zębatych opiera się na odpowiedniej obróbce, także tej specyficznej na indywidualne życzenia Klientów. Występuje wiele metod obróbki i kształtowania uzębień kół zębatych, a do tych najpopularniejszych należą: frezowanie, dłutowanie, struganie, przeciąganie oraz wycinanie elektroerozyjne. Metodą wykonywania kół zębatych jest także wykonywanie ich za pomocą specjalistycznych dłutownic, te najpowszechniejsze to dłutownice Maga oraz Fellowsa. Koła zębate wytwarza się także za pomocą ciągadeł, na przeciągarkach, które pozwalają na wykonywanie długich zarysów zębów.

Wiemy jak ważne jest się dopasowanie koła zębatego pod względem kształtu jego powierzchni do rodzaju współpracującego pasa. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby tworzone przez nas koła były nienagannie dopasowanie oraz mogły sprawnie pracować w każdej możliwej kombinacji – zarówno jako zespół kół zębatych czy z listwami zębatymi o odpowiednim module, jak i zwyczajna przekładnia. Dzięki oferowanemu przez nas zróżnicowaniu kół zębatych pod względem parametrów technicznych oraz rozstawu zębów, w naszym asortymencie znajdują się koła zębate dostosowane do nienagannej pracy konkretnych urządzeń.

Mając na uwadze ogromne potrzeby rynku, jesteśmy w posiadaniu zaawansowanych możliwości technologicznych produkcji kół zębatych, co w połączeniu z naszym wieloletnim doświadczeniem oraz specjalistyczną wiedzą sprawia, że dostosowujemy naszą ofertą do indywidualnych oczekiwań Klientów, podejmując się także najbardziej skomplikowanych zleceń, spełniając przy tym najwyższe wymagania jakościowe.